door Jan D. Swart
Het kost een paar stuivers, maar hij wil er Rotterdam wereldwijd een boost mee geven en de horeca en het toerisme in de stad een extra steun in rug: het is Sven de Langen als sportwethouder gelukt de gemeenteraad enthousiast te krijgen om zich kandidaat te stellen voor de nieuwe Grand Départ van de Tour de France in 2024 of 2025. Er is vijftien miljoen euro voor uitgetrokken. Den Haag hoest op zijn beurt zeven miljoen op voor de aankomst van de eerste etappe.
De Rotterdamse politieke fietspartijen GroenLinks en D66 vinden wel dat – bij toewijzing – alles uit de kast gehaald moet worden om het Tour-evenement te gebruiken om het algemene gebruik van de fiets met allerlei acties te stimuleren. In sneltreinvaart betere routes en fietslessen voor mensen die een fiets niet kunnen bekostigen en het fietsen niet in hun genen hebben. Alle politieke partijen hebben zo hun eigen voorwaarden waaronder ze ja zeiden tegen het megabedrag. Denk wilde bijvoorbeeld zekerheid dat de Tourkaravaan op de route goed zichtbaar moet zijn voor mensen met een beperking.
Er waren ook tegenstanders. De PVV zei dat de horeca er de vorige keer geen cent mee was opgeschoten. En ook de zwaar gelovige partijen CH-SGP en Nida zien er geen heil in.
Begin mei zal het bidbook met daarin de plannen worden aangeboden aan de ASO, de Franse Tourorganisatie. Men moet niet gek opkijken als wethouder Sven de Langen er een stunt aan verbindt door op de racefiets naar Parijs te rijden.
In 2010 had de stad al een Grand Départ. In 2015 was er een doorkomst.